Nutrition Challenge: CrossFit, jedlo a ešte oveľa viac

Žiadny cukor, alkohol, pečivo, nič vyprážané. Mesiac som jedla radikálne zdravo. Keďže sa bežne  stravujem zdravo, žiadne veľké zmeny som nečakala… Omyl! Schudla som 2,6 kg tuku a nie len to. Dalo mi to oveľa viac. Dokonca toľko, že som sa rozhodla napísať o nutrition challenge celý článok.

Ako to celé vzniklo?

V CrossFit Proton, kde cvičím trikrát do týždňa vedia, že za zdravím a krásou nestojí len spotené tričko, ale hlavne správne naložený tanier. Preto nás, svojich členov, vyzvali na mesiac zdravej stravy, tzv. Nutrition Challenge. Ja veľmi silno zdieľam tento názor a preto som šla nadšene do toho. Celkovo sa nás zapojilo okolo 100 crossfiterov (wow).

Čakal nás všetkých mesiac stravovania podľa prísnych pravidiel. (Pozn.: nebol to vegánsky challenge, v rámci pravidiel to však šlo aj vegánsky.)

Aby nás motivovali, zahrali nám na našu crossfiterskú strunu a nadizajnovali celý tento challenge tak trochu súťažne. Rozdelili nás do tímov a zbierali sme body. Absolvovali sme aj InBody merania a zmerali sme si aj svoje sily v jednom kondičnom workoute a jednom silovom cviku. Aby sme videli výsledok, všetko sme to absolvovali na začiatku aj na konci mesiaca.

Čo som jedla a nejedla?

Nebudem tu vypisovať detailne všetky pravidlá, existoval jednoduchý (ako pre koho? :)) zoznam takzvaných fuj a zoznam yes potravín. Zhrniem len to najzásadnejšie, čo najviac ovplyvnilo moje stravovanie. Žiadny pridaný cukor. Naivne som si myslela, že to pre mňa bude ľahké, veď ja aj tak žiadny cukor nejem a bez zmrzliny mesiac vydržím… Omyl. Pridaný cukor nájdete v zložení mnohých rastlinných mliek, v kukurici, kečupe, zaváraninách a takmer vo všetkých ázijských jedlách. Aby nevzniklo nedorozumenie, sacharidy ako také zakázané neboli. Zakázaný bol pridaný cukor a všetky sladidlá (vrátane agáve, stévie a pod). Ovocie som teda mohla, takisto aj ryžu a zemiaky. Sušené ovocie však už bolo trochu problém. A nie len kvôli cukru.

Krabičky moje každodenné

Nemohla som nič, čo sa robilo na slnečnicovom alebo repkovom oleji. Hlavne slnečnicový olej je obľúbená prísada do sušeného ovocia a rastlinných mliek. To znamená takmer nulová možnosť najesť sa vonku. Tiež som nemohla môj obľúbený údený tempeh alebo marinované tofu. Všade je slnečnicový olej. Z bežných olejov som mohla len kokosový alebo olivový.

Zakázané boli aj klasické múky, všetko vyprážané a samozrejme aj alkohol.

Dáša a čo ty vlastne ešte môžeš jesť? Veď ti už nič neostalo.

To bola klasická otázka, no popravde ostalo toho fakt veľa. Všetko ovocie, zelenina, obilniny, strukoviny aj oriešky a semienka boli povolené. A vďakabohu aj 2 lyžičky orieškového masla na deň. 🙂 Inak množstvá jedla neboli vôbec obmedzené. A to bolo fajn, lebo som jedla fakt veľa. Hladovanie je moja nočná mora. Ja sa dokážem cez víkend zobudiť o 8, lebo som hladná. Žiadne hladovanie teda, veľa veľa strukovín, tofu, orechov a takmer každý deň proteínové smoothie.

Celkom kreatívne som varila, bavilo ma to

Ako som to teda zvládala?

Varenie bolo pre mňa v podstate bezproblémové. Väčšina mojich receptov v pohode spĺňa pravidlá nutrition challenge. Problém bolo jedenie vonku, hlavne kvôli oleju. Aby sme sa správne chápali, nie, lyžička slnečnicového oleja ma nezabije, ale ja som poctivka. Keď sa na niečo dám, idem do toho naplno. Takže žiadny olej.

Najradšej by som vonku počas tohto mesiaca nejedla vôbec, to by bolo najľahšie, no párkrát sa predsa len pritrafilo. Vtedy som trochu vytrápila čašníkov, ale aspoň sa aj oni niečo naučili o zložení jedál, ktoré servíruju. (Ďakujem všetkým, ktorí sa šli opakovane pýtať kuchára a nenapľuli mi do jedla :)). Aj tak mi príde trochu smutné, že jediné, čo mi zostalo bol väčšinou šalát s ryžou.

Ale poďme na tú najťažšiu časť. Viete, čo bolo na tom najťažšie? Ľudia. Jedlo si kúpite, navaríte, zabaľte a naplánujete. Pevná vôľa – s tou sa viete tiež sami nejak vysporiadať. Ale iných ľudí a ich reakcie, tie už pod kontrolou nemáte.

Jedlo je spoločenská vec. Bola som počas tohto mesiaca na niekoľkých služobkách, teambuildingoch, chatách a oslavách. Ako vidíte, tento challenge mi fakt vyšiel na blbý mesiac. 🙂  Viac som cestovala, ako bola doma. Mnoho ľudí si už zvyklo na fakt, že som vegán, ale keď som prišla ešte s týmto, mysleli si, že už mi načisto preskočilo. Tie následne diskusie boli najťažšie… Nie, neexistuje nič ako až nezdravo zdravé jedlo… Bola to silná skúška mojej trpezlivosti a sebazaprenia. Výsledok však stál za to.

Ako to celé dopadlo?

Na konci mesiaca sme si zopakovali InBody meranie a každý sme absolvovali pokus o nové PR na front squat a krutý kondičný workout. Pravdupovediac trochu som sa toho obávala. Ryžu so šalátom som jedla častejšie, ako by som chcela a hoci som sa snažila ísť na tréning vždy, keď som bola v Bratislave, mala som tento mesiac len 10 tréningov, čo som sa snažila  kompenzovať aspoň tým, že som bola 3krát behať ( môj rekord v počte behov za mesiac ever :)).

Našťastie výsledky challengu neboli závislé na mojom subjektívnom pocite a neschopnosti urobiť hviezdnu pred a po fotku. Dali sa zmerať objektívne…

Podľa váhy som schudla 1,1 kg. Celkom pekné. Ešte krajšie to však bolo, keď som zistila, čo sa za tým skrýva. V skutočnosti som totiž schudla až 2,6 kg tuku a nabrala 0,8kg na svaloch. Zlepšenie prišlo vo všetkých ukazovateľoch. Ľudia, čo v tom trochu chodia vedia, že naberať svaly a zároveň chudnúť je trochu prehnaný cieľ. Ja som chcela hlavne nestratiť veľa zo svalov, takže ich nárast bol pre mňa viac než príjemný bonus.

To ale nebolo všetko. Čakal ma ešte ten drep a kondičný workout. Zlepšenie vás už asi neprekvapí. Drep šiel o 5 kg hore na 72,5 kg a behavo – skákavo – wallballový workout som si zlepšila o viac ako minútu. A to som nemala ani Michala Pavelku v pätách, aby ma to hnalo vpred :).

 

Front squat alebo pekne po slovensky predný drep

Silný záver…

Čo z toho všetkého vyplýva. Pre mňa veľa vecí, ale verím, že každý si v tom nájde niečo svoje. Niekto možno konečne pochopí, že hladovať nie je cesta. A niekto ďalší, že váha nie je všetko. Niekto si možno uvedomí, že pri zdravom jedle, množstvo nehrá až takú úlohu. Niekto sa možno inšpiruje a zorganizuje niečo podobné pre svojich kamarátov. To už je na každom z vás, čo si z tohto vezmete :).

Tiež tu vidno, že nie je CrossFit ako CrossFit. Keď si správne vyberiete, nájdete gym ako CrossFit Proton, kde im viac ako na množstve kotúčov na činke záleží na tom ozajstnom zdraví. A o tom to celé je!

Mne to však dalo ešte oveľa viac. Zistila som, že keď sa pre niečo rozhodnem, dokážem to dotiahnúť do konca. Posunulo ma to aj osobnostne, je to super tréning integrity. Dnes už viem, že keď budem chcieť, môžem mať dokonalú postavu a viem koľko to reálne stojí. A tiež viem, že sú ľudia, ktorých mám radšej ako dokonalú postavu a už sa neviem dočkať, kedy nahodím crop top a pozvem ich na zmrzlinu :).

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.